Kirja-arvostelu: The Life of Real Estate Investing


Yhdysvaltojen kiinteistömarkkina eroaa merkittävästi kotimaisesta, paitsi toki laajuudeltaan, myös perimmäisiltä toimintatavoiltaan. Siinä missä meillä toimintaketjussa on yleensä  kolme osapuolta (myyjä, kiinteistövälittäjä ja ostaja), on rapakon takana ketju jopa liki tuplasti pidempi (myyjä, tukkukauppias, ”flippaaja”, kiinteistövälittäjä ja lopulta ostaja). Antonio Edwardsin kirja on tarkoitettu opaskirjaksi talojen tukkukauppiaan uraa harkitsevalle, harhaanjohtavasta nimestään huolimatta kiinteistösijoitusvinkkejä ei ole tarjolla.

Tukkukauppias (Wholesaler) etsii asuntoja kunnostaville flippaajille sopivia kohteita, saaden tyypillisesti 5000-10000 dollarin ”löytöpalkkion”. Tukkukauppias ei yleensä missään vaiheessa omista itse myytävää kohdetta, hän toimii vain välikätenä kahden markkinaosapuolen välillä. Mielenkiintoista luettavaa oli käytettävät markkinointikeinot näiden ”motivoituneiden” myyjien löytämiseksi, menetelmien runsaus sopisi minkä tahansa yrityksen markkinoinnin pohjaksi. Tiesitkö että löytyy yritys joka puolestasi kirjoittaa käsin perinteisiä kirjeitä suoramarkkinointilistan aineistosta? Parhain teho saavutetaan keltaisella paperilla, punaisella tekstillä ja vähän huonolla käsialalla…

Hyvän tukkukauppiaan tulee siis löytää myyjiä, jotka ovat valmiita luopumaan kiinteistöstään paitsi alle markkinahinnan, niin vieläpä sellaisella hinnalla, että sekä flippaajalle, että myös tukkukauppiaalle jää siivu kaupanteosta. Antonio esittää olevansa alan parhaita, saavuttaen noin 25 vuosittaista kiinteistökauppaa. Itseäni jäi mietityttämään miksi Antonio ei ole siirtynyt arvoketjussa syvemmälle, asuntojen flippaajille kun olisi tarjolla selkeästi suuremmat tuotot.

Positiivista kirjassa ovat vakuuttelut siitä, etteivät sen esittämät toimintatavat ole ainoita oikeita, rohkaisu opiskelemaan alaa enemmän sekä varoitukset ettei tarjolla ole pikavoittoja. Toisaalta taas osa kirjan annista on hyvinkin rautalankaa, ammattimaisten asuntosijoitusyhtiöiden yhteystietoja opastetaan hakemaan Googlen hakukoneelta, yhteystiedot löytyvät yleensä yrityksen kotisivujen alta kohdasta ”Contact us”.

Kenelle suosittelisin kirjaa? Kirjan anti jää kovin vähäiseksi, toisaalta sivumääräkin on alle sata. Kirja sopii lähinnä henkilölle, joka haluaa tutustua rapakon takana toimivien asuntojen tukkukauppiaiden toimintatapoihin, eikä tätä kohderyhmää kovin montaa taida löytyä. Olenko jopa ainoa?